loading...
معماری داخلی
سارا زمانی بازدید : 28 سه شنبه 10 بهمن 1402 نظرات (0)

چرا رعایت ضوابط طراحی رستوران اهمیت دارد؟ چون باز کردن یک رستوران امری بیشتر از سرو یک غذای با کیفیت و متفاوت است. شما ممکن است رستورانی با طراحی شیک، منوی به یادماندنی، موقعیت مناسب، تبلیغات کافی و سرمایه بالا داشته باشید اما با وجود این موفقیتتان حتمی نباشد.

توجه به استانداردهای طراحی رستوران و ضوابطی که این بین وجود دارد، کمک می‌کند کسب‌وکار شما دوام آورد. شما زمان انتخاب دکوراسیون رستوران خود و طراحی آن باید به نکاتی بیشتر از فقط استخدام یک معمار و متخصص دکوراسیون داخلی دقت کنید.

به‌عنوان مثال باید فضایی ایجاد کنید که مشتریان را به درون خود دعوت کند و آن‌ها بخواهند مجددا به آن‌جا برگردند. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا ضوابط طراحی رستوران و نکاتی را که باید رعایت کنید، توضیح دهیم.

 

ضوابط طراحی رستوران

استانداردهای طراحی رستوران به شرح زیر هستند.

تمام فضاهای داخل رستوران را مشخص و ترسیم کنید

رستوران شما باید مانند خانه کوچکی با فضاهای جداگانه باشد. فضاهایی که مستقل از یکدیگر باشند و هرکدام نقش مخصوص به خود را داشته باشند. زمان طراحی رستوران باید چند فضای مهم زیر را در اولویت قرار دهید:

1) آشپزخانه

اولین فضایی که باید مشمول رعایت ضوابط طراحی رستوران شود، آشپزخانه است. آشپزخانه باید تقریبا 30 تا 40 درصد فضای شما را به خود اختصاص دهد. با آن‌که شاید این فضا زیاد به نظر برسد اما آشپزخانه بخش مهمی از رستوران شما است. به‌نحوی که بدون آن هیچ چیزی اهمیت ندارد. پس طراحی رستوران خود را باید از این بخش شروع کنید.

زمان طراحی آشپزخانه باید به بخش‌های مخصوص آماده‌سازی غذا، پخت و پز، شستشوی ظروف، نگهداری مواد غذایی، محل گذاشتن ظروف و منطقه تحویل غذا دقت کنید.

2) سالن غذاخوری

دومین فضایی که استانداردهای طراحی رستوران باید در آن رعایت شود، سالن غذاخوری است. به گفته کارشناسان شما باید 40 تا 60 درصد فضای خود را به این بخش اختصاص دهید، چون دوام رستوران شما وابسته به داشتن یک آشپزخانه مجهز و همچنین مشتریانی است که در سالن غذاخوری جا می‌گیرند.

3) سرویس بهداشتی

یکی دیگر از ضوابط طراحی رستوران توجه به موقعیت سرویس‌ بهداشتی است. بهتر است مکان آن نزدیک به آشپزخانه باشد تا بتوانید از لوله‌کشی و خطوط آب فعلی استفاده کنید و نیاز به هزینه اضافه نباشد. اگر جای کافی دارید، توصیه می‌کنیم یک سرویس بهداشتی مخصوص کارکنان رستوران نیز در نظر بگیرید.

حواستان به سرویس بهداشتی عمومی و جدا کردن دو بخش بانوان و آقایان نیز باشد. همچنین اگر سرویس بهداشتی شما به اندازه کافی بزرگ نباشد، مشتریان به یاد خواهند سپرد. سرویس بهداشتی باید از بخش غذاخوری دور باشد اما افراد به‌راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

4) منطقه ورودی

یکی دیگر از مواردی که زمان طراحی رستوران باید از یاد نبرید، بخش ورود مشتریان است. چون آن‌ها از آن‌جا اولین نگاه را به داخل رستوران می‌اندازند. اگر مشتریان شما باید مدت زمانی را منتظر بمانند، یکی از استانداردهای طراحی رستوران اختصاص دادن یک منطقه بزرگ به بخش انتظار است تا جمعیت زیادی در آن جا گیرند.

 

فضای مناسبی را برای نشستن مشتریان در نظر بگیرید

چیدمان رستوران شما باید راحت باشد. با آن‌که ممکن است بخواهید در فضای غذاخوری رستوران خود تا جای ممکن میز و صندلی جا دهید اما توصیه می‌کنیم ابتدا و مهمتر از هر چیزی، به راحتی مشتریانتان توجه کنید.

فضا و حسی که به مشتری می‌دهد، بخش مهمی از موفقیت یک رستوران است و اگر فضای نشستن بیش از حد شلوغ و ناراحت‌کننده باشد، کسب‌وکارتان محکوم به شکست خواهد بود.

رعایت ضوابط طراحی رستوران تنها دلیل موفقیت کسب‌وکارهای فعال در این زمینه نیست، بلکه همچنین احساسی است که به مشتریان خود می‌دهند. به‌عنوان مثال اگر رستوران شلوغ باشد، این حس در افراد شکل می‌گیرد که باید مدت زمان زیادی را منتظر بمانند و خدمات کافی و باکیفیت دریافت نخواهند کرد.

بنابراین زمان طراحی رستوران خود فضایی به‌ اندازه کافی بزرگ برای نشستن افراد در نظر بگیرید که آن‌جا احساس راحتی داشته باشند. طراحی این قسمت همچنین باید به شکلی باشد که گروه‌های 2، 4، 6 نفره و بیشتر در آن به‌راحتی پشت میزهای خود بنشینند.

به جاهایی که نشستن در آن بخش خوشایند نیست دقت کنید

واقعا هیچ‌کس دوست ندارد در یک رستوران نزدیک به سرویس بهداشتی بنشیند. به همین شکل اکثر افراد نمی‌خواهند نزدیک آشپزخانه یا بخش انتظار برای دریافت غذا بنشینند. همچنین برخی تصمیم می‌گیرند از در ورودی دورتر باشند تا به علت باز و بسته شدن آن، بیش از حد گرم یا سردشان نشود.

متاسفانه بسیاری از رستوران‌ها قسمت‌هایی دارند که نشستن در آن‌ بخش‌ها خوشایند نیست. شاید بپرسید با این فضاها باید چه کار کرد؟

یکی از ضوابط طراحی رستوران این است که امکان نادیده گرفتن این بخش‌ها وجود ندارد اما می‌توانید آن قسمت‌ها را با گلدان‌های زیبا، پارتیشین‌های چوبی و موارد دیگر پر کنید. همچنین می‌توانید محل انتظار برای دریافت غذا را تغییر دهید تا نزدیک میزهای غذاخوری نباشد.

زمان طراحی رستوران خود و انتخاب چیدمان برای آن، روی تمام صندلی‌ها بنشینید. ببینید نشستن روی کدام صندلی‌ها حس خوبی دارد. سپس زمانی که مشخص کردید کدام نواحی برای نشستن نامناسب هستند، می‌توانید از راهکارهای بالا برای استفاده بهتر از آن‌ها استفاده کنید.

 

مدیریت صداهای داخل رستوران

افراد زمان غذا خوردن ممکن است صحبت کنند و از طرفی صداهایی در پس زمینه وجود داشته باشد. یکی دیگر از ضوابط طراحی رستوران این است که به صداهای داخلی رستوران دقت کنید که چه تاثیری روی تجربه مشتری می‌گذارد. میانگین سطح صدا در یک رستوران معمولی در اوج شلوغی 80 دسیبل است (در بعضی از رستوران‌ها حتی ممکن است به 110 دسیبل برسد).

کفپوش رستوران، مبلمان و صندلی‌های دارای پشتی، میزهای ناهارخوری و پرده‌ها صداها را تا حدی به خود جذب می‌کنند. همچنین باید اشاره کنیم با آن‌که ترندهای اخیر طراحی رستوران به سمت استفاده از سقف‌های بلند و سطوح سخت رفته است اما با وجود تاثیری که روی زیبایی محیط دارند، در چنین رستوران‌هایی صدای افراد به شکل قابل توجهی منعکس می‌شود.

بنابراین زمانی که رستوران شلوغ است، یک محیط آشفته و ناراحت‌کننده شکل می‌گیرد. یکی از ضوابط طراحی رستوران این است که بین زیبایی محیط و سطح صدایی که در آن در جریان خواهد بود، یک نوع تعادل ایجاد کنید.

به فضای بیرون دقت کنید

بعضی از رستوران‌ها یک فضای بیرونی نیز دارند که مشتریان می‌توانند در آن‌جا نیز بنشینند. طراحی رستوران تنها محدود به بخش داخل آن نیست و برای قسمت‌های بیرونی نیز باید نکات مشابهی را رعایت کنید. شخصیت برند شما باید در فضای بیرون نیز منعکس شود.

نحوه نظافت رستوران

از جمله سایر ضوابط طراحی رستوران، نحوه نظافت آن است که با مشکل روبرو نشوید. باید از پرده‌هایی استفاده کنید که قابل شستشو باشند و در حالت مطلوب جنسی از پارچه نداشته باشند. استفاده از پرده‌های کرکره‌ای انتخاب مناسب‌تری است.

همچنین کف رستوران را باید بتوانید راحت بشویید و در کنار آن لیز و بسیار صاف نباشد. توصیه می‌کنیم کف رستوران را موزائیک یا سنگ کنید و از سرامیک‌های صاف استفاده نکنید.

تعریف فضاهای داخلی طبق استانداردهای طراحی رستوران

از جمله سایر ضوابط طراحی رستوران، توجه به ریزفضاها است، یعنی فضاهایی که شامل سالن اصلی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و قسمت اداری نمی‌شوند. این بخش‌ها عبارت هستند از:

1) پذیرش

قسمت پذیرش باید در معرض دید عموم قرار گیرد تا مشتریان پس از ورود به فضای رستوران، سردرگم نشوند.

2) بار

آیا رستوران شما نیاز نیاز به بار دارد؟ تمام رستوران‌ها چنین نیازی ندارند اما اگر رستوران شما بار دارد و آن‌جا نوشیدنی سرو می‌کنید، طراحی آن باید به نحوی باشد که سر پیش خدمت زمان دریافت سفارش مشتری، مشکلی نداشته باشد.

3) کافه سرویس

بعضی رستوران‌ها یک بخش نیز برای کافه سرویس دارند که معمولا خانوادگی است و پیش خدمت‌ها غذا را به این قسمت‌ها می‌برند. طبق ضوابط طراحی رستوران، در این بخش 0.83 تا 1.5 متر مربع فضا را برای هر نفر در نظر بگیرید.

4) سلف سرویس

یکی از استانداردهای طراحی رستوران توجه به فضای سلف سرویس است که برای هر فرد تقریبا 1.4 تا 1.7 متر مربع فضا نیاز است.

5) پیشخوان

دید مشتریان باید به پیشخوان خوب باشد. اگر رستوران شما حالت سلف سرویس دارد، چیدمان مناسب پیشخوان را باید بیشتر جدی بگیرید.

6) سالن مهمانی‌های رسمی

سالن مهمانی‌های رسمی معمولا به مهمانی‌های رسمی اختصاص دارد یا برای جشن تولدها و مراسم خصوصی رزرو می‌شود. در این قسمت باید برای هر فرد 0.8 تا 1.2 مربع فضا در نظر بگیرید.

7) جالباسی

بعضی از رستوران‌های رسمی فضایی مخصوصی دارند که مشتری وسایل خود را می‌تواند آن‌جا بگذارد. در این فضا که معمولا به شکل یک اتاق کوچک است، فردی به‌عنوان مسئول قبول پالتو یا سایر وسایل فعالیت می‌کند. او همچنین باید جلوی سرقت این وسایل را بگیرد.

 

اهمیت انتخاب مبلمان در طراحی رستوران

مبلمان رستوران یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که نقش موثری در رونق کسب‌وکار شما و افزایش فروشتان دارد. مبلمان مناسب نه تنها مکانی راحت را برای نشستن مشتریان فراهم می‌کنند بلکه در کنار آن نقش مهمی در ظاهر کلی رستوران و حس و حال آن دارند.

مبلمانی که قدیمی باشند یا زمان استفاده از آن‌ها احساس راحتی نکنید، سریعا مشتریان را فراری می‌دهند. بنابراین مهم است مبلمانی را انتخاب کنید که شیک، راحت و کاربردی باشند.

توجه به اصول انتخاب مبلمان رستوران یکی دیگر از ضوابط طراحی رستوران است و برند شما را منعکس خواهد کرد. زمان انتخاب مبلمان می‌توانید خلاقانه عمل کنید. اگر طراحی رستوران خود را منحصر به‌فرد در نظر گرفتید، از مبلمانی با طراحی متفاوت استفاده کنید.

زمان انتخاب مبلمان رستوران به این دو نکته دقت کنید:

1) کیفیت مبلمان

از خرید مبلمان بی‌کیفیت و غیرتجاری خودداری کنید. مبلمان مورد نظر باید کیفیت لازم را داشته باشد تا در برابر فرسودگی‌های روزمره و استفاده طولانی، تا چند سال دوام آورد. همچنین باید بتوانید آن را به‌راحتی تمیز کنید.

2) شکل مبلمان

شکل مبلمان شاید جزو استانداردهای طراحی رستوران نباشد اما روی تجربه مشتریان تاثیر می‌گذارد. به‌عنوان مثال با آن‌که میزهای گرد افراد را تشویق به گفتگو می‌کنند، میزهای مربعی یا مستطیلی شکل در صرفه‌جویی در فضا تاثیر دارند.

اصول چیدمان میز و صندلی در رستوران

یکی دیگر از ضوابط طراحی رستوران توجه به اصول چیدمان میز و صندلی رستوران است. یعنی زمان انجام این کار باید به فضای خالی بین میز و صندلی‌ها دقت کنید تا مشتریان بتوانند راحت روی صندلی بنشینند و بلند شوند و از میز غذای خود استفاده کنند.

ابتدا باید در نظر بگیرید چه تعداد افراد قرار است دور هر میز بنشینند. در بررسی این موضوع باید اندازه و شکل میز، پهنای صندلی، محل قرار دادن پاها زمان استفاده از میز و موارد دیگر را مد نظر قرار دهید. به‌عنوان یک قانون کلی فضای بین هر فردی که پشت میز می‌نشیند باید تقریبا 61 سانتی‌متر باشد.

می‌توانید این اندازه را کاهش دهید اما آن‌وقت فضای نشستن تنگ خواهد بود. همچنین بین صندلی‌ها باید حداقل 5 سانتی‌متر فاصله باشد که اگر جا دارید می‌توانید مقدار آن را به بیش از 15 سانتی‌متر نیز افزایش دهید.

از طرفی برای تعیین فضای نشستن و محل قرار دادن صندلی باید حواستان به محل گذاشتن پاها هنگام استفاده از میز و فاصله از لبه بالایی میز تا انتهای میز باشد.

 

سخن نهایی

نتیجه توجه به ضوابط طراحی رستوران می‌تواند افزایش رونق کسب‌وکارتان و کمک به حفظ مشتریانتان باشد. اگر نمی‌دانید برای طراحی رستوران و خرید مبلمان رستوران و کافه خود چه طرحی در نظر بگیرید، بهتر است سری به رستوران‌های دیگر بزنید و از آن‌ها الهام بگیرید.

سعی کنید تا جای ممکن از کافه رستوران‌ها و رستوران‌های مختلف بازدید کنید. ببینید آن‌ها چه کار کرده‌اند و چه چیزهایی برایشان جواب می‌دهد یا نتیجه منفی داشته باشد. خودتان را در مقام یک مشتری قرار دهید و از تجربه‌ای که به دست می‌آورید برای طراحی رستورانتان استفاده کنید.

زمان طراحی فضاهای مختلف رستوران خود باید کاربردپذیری هر بخش و مقدار فضای لازم برای هر کدام را مد نظر قرار دهید. توجه به استانداردهای طراحی رستوران به این موضوع کمک می‌کند و در مطلب بالا نکات لازم در این زمینه را نیز توضیح دادیم.

شما کدام ضوابط طراحی رستوران را به یاد دارید که باید جدی گرفته شوند و چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 108
  • بازدید سال : 690
  • بازدید کلی : 690