loading...
معماری داخلی
سارا زمانی بازدید : 25 شنبه 14 بهمن 1402 نظرات (0)

همه‌ی افرادی که برای ساعاتی طولانی روی صندلی می‌نشینند، در معرض آسیب‌های ستون فقرات هستند. بنابراین، انتخاب صندلی مناسب دیسک کمر برای کارمندان ضروری است. خصوصاً اگر دیسک کمر دارید، باید ویژگی‌های صندلی اداری مناسب برای دیسک کمر را بدانید.

امروزه تغییر سبک زندگی، ما را در معرض آسیب‌های جسمی قرار داده است. بسیاری از افراد، ساعاتی طولانی را روی یک صندلی اداری می‌نشینند. اگر میانگین ساعت‌های کاری را در نظر بگیریم، می‌بینیم که بخش عمده‌ای از زندگی خود را پشت میز می‌گذرانیم. علامت‌هایی مانند درد پشت، گرفتگی عضلات ساق، گزگز کردن کف‌پا و ... نشان می‌دهند که از صندلی مناسبی استفاده نمی‌کنید. اینجاست که انتخاب صندلی مناسب برای دیسک کمر اهمیت پیدا می‌کند. بنابراین، باید ویژگی‌های صندلی ارگونومی خوب را بدانید، تا بهترین صندلی مناسب دیسک کمر را انتخاب کنید.

 

صندلی مخصوص دیسک کمر چیست؟

بسیاری از صندلی‌هایی که در محل‌های کار استفاده می‌شوند، مناسب سلامت فیزیکی شما نیستند. یک صندلی اداری خوب باید بر اساس علم ارگونومی (Ergonomics) طراحی شود. منظور از ارگونومی، دانشی است که رابطه‌ی بین محیط و سیستم‌ها را با بدن انسان تنظیم می‌کند. بخشی از علم ارگونومی، مربوط به طراحی و چیدمان محیط کار و وسایل مورداستفاده‌ی کارمندان ادارات است. این علم تلاش می‌کند تا با بهبود فضای کار، از سلامت کارمندان محافظت کرده و میزان بهره‌وری افراد را افزایش دهد.

بنابراین، یک صندلی اداری مناسب برای دیسک کمر باید بر اساس ارگونومی طراحی شود تا ضمن حفظ سلامت کارمندان، میزان خستگی این افراد را هم کاهش دهد. در صورتی که از دیسک کمر رنج می‌برید، با تهیه‌ی یک صندلی اداری مناسب، می‌توانید جلوی درد و آسیب بیشتر را بگیرید. علاوه بر آن، صندلی مناسب دیسک کمر، به همه‌ی کارمندان کمک می‌کند تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند. در نتیجه، شناخت ارگونومی انواع صندلی به شما کمک می‌کند که بهترین صندلی را برای محیط کار خود تهیه کنید.

10 ویژگی مهم در انتخاب صندلی مناسب دیسک کمر

یک صندلی مخصوص دیسک کمر به‌خوبی با بدن شما هماهنگ می‌شود و از درد گردن، کمر و استرس‌های ناشی از آن جلوگیری می‌کند. این صندلی از ستون فقرات شما پشتیبانی کرده و وزن بدنتان را در بخش‌های مختلف پشتی و نشیمن‌گاه پخش می‌کند. به‌خاطر همین، کمتر احساس خستگی کرده و بازدهی شما افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، باید ببینیم که یک صندلی اداری خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

1. تنظیم تکیه‌ گاه بر اساس انحنای ستون فقرات

تکیه‌گاه صندلی، یکی از مهم‌ترین اجزای آن است و نقش مهمی را در جلوگیری از خستگی شما دارد. تکیه‌گاه صندلی مناسب دیسک کمر باید حالت طبیعی انحنای ستون فقرات را حفظ کند. بنابراین، برای فراهم‌شدن چنین شرایطی، باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • عرض تکیه‌گاه بین 30 تا 50 سانتی‌متر باشد تا کارمندان در هنگام تکیه‌دادن، احساس راحتی کنند.
  • اگر تکیه‌گاه از نشیمن‌گاه صندلی جدا است، باید قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه را داشته باشد.
  • در صورتی که به نشیمن‌گاه متصل است، باید بتوانید زاویه‌ی آن را تنظیم کرده و در جای مناسب قفل کنید.
  • تکیه‌گاه یک صندلی مناسب برای دیسک کمر باید قابلیت تنظیم زاویه‌ی 130 تا 150 درجه را نسبت به نشیمن‌گاه داشته باشد.

2. قابلیت پشتیبانی از کمر

علاوه بر قابلیت تنظیم زاویه، امکان پشتیبانی از کمر، یکی دیگر از ویژگی‌های تکیه‌گاه صندلی دیسک کمر است. معمولاً پشتیبان کمری، در اشکال مختلفی ساخته می‌شود. بعضی از آن‌ها ثابت بوده و برخی دیگر قابل تنظیم‌ هستند. از طرفی، ممکن است که پشتیبان کمری از صندلی جدا شود. فارغ از نوع پشتیبان کمری، یک صندلی مناسب برای دیسک کمر باید بتواند گودی کمرتان را پوشش داده و شیوه‌ی نشستن شما را اصلاح کند. این مسئله باعث می‌شود که گردن و پاهای شما در وضعیت بهتری قرار بگیرند و خطر آسیب‌دیدگی کمتر شود.

3. امکان تنظیم ارتفاع صندلی

 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های صندلی مناسب دیسک کمر قابلیت تنظیم ارتفاع است. معمولاً صندلی‌های خوب، قابلیت تنظیم ارتفاعی را بین 40 تا 55 سانتی‌متر از سطح زمین فراهم می‌کنند. این محدوده برای اکثر افراد مناسب است و به آن‌ها اجازه می‌دهد که کف‌پایشان را به‌راحتی روی زمین بگذارند. برای اینکه کمر شما در وضعیت مناسبی قرار بگیرد، باید ارتفاع را طوری تنظیم کنید که پشت زانوی شما زاویه‌ی 90 درجه را تشکیل دهد.

4. طول و عرض مناسب نشیمن گاه

طول و عرض نشیمن‌گاه صندلی اداری مناسب برای دیسک کمر باید برای همه‌ی افراد مناسب باشد. بعضی از صندلی‌هایی که کاملاً بر اساس علم ارگونومی طراحی می‌شوند، نشیمن‌گاهی متحرک دارند و از این طریق، طول آن‌ها تغییر می‌کند. به‌طور کلی، طول و عرض مناسب نشیمن‌گاه صندلی اداری به‌صورت زیر است:

  • عرض: علم ارگونومی، عرض استاندارد نشمین‌گاه صندلی را بین 43 تا 51 سانتی‌متر در نظر می‌گیرد.
  • طول: یک نشیمن‌گاه خوب باید طوری طراحی شود که بین 5 تا 11 سانتی‌متر با پشت زانوی شما فاصله داشته باشد.

5. قابلیت تنظیم شیب نشیمن گاه

این مکانیزم که معمولاً به‌عنوان «قابلیت شیب به جلو» شناخته می‌شود، به شما امکان می‌دهد که زاویه‌ی نشیمن‌گاه را تغییر دهید. با تنظیم شیب نشیمن‌گاه به سمت بالا یا پایین، بدن شما در وضعیت دل‌خواه قرار می‌گیرد. مزایای تنظیم شیب نشیمن‌گاه عبارت است از:

  • قرارگرفتن لگن در وضعیت خنثی
  • توزیع یکنواخت وزن بدن
  • برداشتن فشار از روی پاها

6. بالشتک مناسب برای پشتی و نشیمن گاه

در انتخاب صندلی مخصوص دیسک کمر باید گزینه‌ای را انتخاب کنید که بالشتک‌های راحتی داشته باشد. این بالشتک‌ها باید از مواد باکیفیتی ساخته شده باشند تا در هنگام نشستن طولانی، از خستگی شما جلوگیری کنند. علاوه بر مواد تشکیل‌دهنده، ضخامت این بالشتک‌ها باید به‌اندازه‌ای باشد که به بدن شما فشار وارد نکنند و وزن بدنتان را در بخش‌های مختلف پخش کنند. بنابراین، بالشتک خوب، ویژگی‌های زیر را دارد:

  • ضخامت کافی برای راحتی و حفظ دوام خود صندلی
  • ساخته‌شده از مواد با کیفیت، برای جلوگیری از داغ‌شدن و فرسودگی زودهنگام
  • قابلیت پخش کردن وزن شما بین قسمت‌های مختلف

7. امکان تنظیم دسته

دسته‌ی صندلی اداری مناسب برای دیسک کمر باید قابل‌تنظیم باشد. بعضی از آن‌ها، فقط قابلیت تنظیم ارتفاع را دارند اما برخی از صندلی‌های حرفه‌ای‌تر در جهت‌های مختلفی تنظیم می‌شوند. فارغ از نحوه‌ی تنظیم آن‌ها، دسته‌ی یک صندلی خوب باید راحتی شانه و بازوی شما را فراهم کند. بنابراین، باید بتوانید آن را در ارتفاعی قرار دهید که با نوع کار شما هماهنگ باشد.

8. پشت سری مناسب

برخی از صندلی‌های اداری، پشت‌سری یا تکیه‌گاه سر را حذف می‌کنند، برای اینکه این مورد، یکی از ویژگی‌های ضروری ارگونومی نیست. با این حال، اگر صندلی مخصوص دیسک کمر، پشت‌سری داشته باشد، به شما کمک می‌کند که در مواقع موردنیاز، سرتان را به آن تکیه دهید. این مسئله، فشار روی گردن و سرتان را کمتر کرده و از خستگی شما جلوگیری می‌کند.

9. میزان تحرک کافی

تمام صندلی‌های اداری باید قابلیت چرخش داشته باشند. این وضعیت به شما کمک می‌کند که به‌راحتی به وسایل موردنیازتان دسترسی داشته باشید و بتوانید به اطراف بچرخید. علاوه بر آن، صندلی مناسب دیسک کمر باید پایه‌ی پنج‌ستاره یا پنج‌پَر داشته باشد. پایه‌های پنج‌پر با پنج میله‌ی فلزی باکیفیت و پنج عدد چرخ روی زمین قرار می‌گیرند. این چرخ‌ها، امکان جابه‌جایی و حرکت صندلی را فراهم می‌کنند.

10. کیفیت و ضمانت صندلی

از آنجایی که صندلی اداری به‌طور مداوم مورداستفاده قرار می‌گیرد، باید کیفیت خوبی داشته باشد. ساخت خوب و استفاده از مواد درجه‌ یک، طول عمر صندلی‌ها را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر، احتمالاً اغلب کارمندان با دیدن یک صندلی، کیفیت آن را متوجه نمی‌شوند. بنابراین، در خرید صندلی اداری باید به فروشگاهی مراجعه کنید که دارای استانداردهای جهانی است و محصولاتی را با ضمانت کیفیت ارائه می‌کند.

 

سخن پایانی

ویژگی ارگونومی انواع صندلی در همه‌ی محیط‌ها اهمیت دارد اما ضرورت رعایت آن در محل کار بیشتر است. استفاده از صندلی مناسب دیسک کمر می‌تواند محیط کاری سالمی را برایتان ایجاد کند و بهره‌وری و تمرکز شما را بالا ببرد. بنابراین، دانستن ویژگی‌های صندلی مناسب، باعث می‌شود که بودجه‌ی شما در مسیر درستی هزینه شده و گزینه‌ی مناسبی را تهیه کنید. از سوی دیگر، برای خرید صندلی اداری باید به بهترین فروشگاه مبلمان مراجعه کنید تا خیالتان از کیفیت و ضمانت محصولات آن راحت باشد.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 16
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 27
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 110
  • بازدید سال : 692
  • بازدید کلی : 692